Fotonörd eller Photoshop nörd?

Denna ständiga fråga som kan driva en till vansinne, varför kan inte vissa fotografer acceptera att andra använder Photoshop, Lightroom eller andra program för att skapa den bild de ser för sitt inre?

Ja, jag förstår att man inte kan fippla hur som helst med en journalistisk bild, och det hoppas jag att de flesta fotografer fattar, om inte, börja om från början.

Detta med bildhantering har diskuterats i oändlighet, både jag och många av mina fotovänner har blivit påhoppad av dessa nitiskt avundsjuka människor som inte kan hantera Photoshop / Lightroom, för jag tror fasen att det ligger mycket i just det, att de kan inte programmen, de är för “fina” för att fråga för -“de har ju fotograferat i 30 år”, men de kan inte få fram det de vill ha i sin bild, de kallar sig fotografer, men kan inte nå dit och ser då att allt som hjälper andra att nå sitt mål som “fusk”, djupt tragiskt.

Senast jag läste om  just detta var när min vän och fantastiska fotograf Pierre Pocs blev tillfrågad av en FB sida för Eskilstuna, om de fick publicera hans fantastiska bild på deras sida, han sa att det var ok och genast haglade skitsnacket om att -“jag kunde tagit det bättre med min mobil” bla bla bla… ok, varför ringer inte folk och vill ha deras bilder då? idioti! Folk är fan så trångsynta och blinda att man blir mörkrädd.

Var själv rätt påhoppad för en bild som Cyberphoto (kan varit Scandinavian photo med, ni ser vilket intryck det gjorde va? ) publicerade på deras sida… -“Ohhh, den är så manipulerad”…-“hela världen går under”…, nä, den var inte manipulerad, den var hanterad!!! en jävla skillnad, och kan man inte skillnaden bör man hålla tyst, men jag är inte sämre än att jag kan säga att hade jag gjort bilden idag, 2 år senare, hade den troligen sett helt annorlunda ut, tack vare bra kritik i MAIL till mig, inte i kommentarsfältet på FB, där är det 80% avundsjuka fotografer som hävdar sig, saken att ge kritik skall vi ta i ett annat inlägg.

Elias Kunosson deltog med sin bild på FMX-åkaren Fredrik Bergren i Red Bulls fototävling Illume, i kategorin Experimental…. Ja läs en gång till… Experimental… med en underbar “tiltshift” bild, viket liv det var på förståsigpåarna, han blev uttagen som en av de 50 bästa i världen och så sitter det nån kufig fotograf och ska peta o gnälla o förpesta tillvaron med sina negativa vibbar, håll truten och sitt hemma i din grå lägenhet, i din gråa misär och vänta på att pulitzer skall ringa och vilja ha din suddiga bild på en tom barnvagn i ett ödehus eller visa mig en bild som är bättre så jag vet vad jag skall jämföra med…men det händer aldrig…

RAW… det är källan, det är orsaken till alla dessa fantastiska färger, dynamiken i bilderna, det är det som gör att vi kan plocka fram det lilla extra i det vi fotograferar, Vad skall vi med RAW formatet till om vi inte får utnyttja det?

Men detta är kanske våran lott, vi som ser världen lite annorlunda, i fantastiska färger, i det omöjliga, i det underbart vackra, i det horribelt mörka.

Missförstå mig rätt, jag bara älska fotografer (som t.ex min vän Anders Reitmaier) som ställer kameran på svartvitt och jpg och fotar fantastiska bilder just där, just då… personligen använder jag kameran för att hämta in råmaterial till min bild som jag sedan tar när jag sätter mig vid datorn med mina lager, penslar, justeringslager och pluggar …

Jag vill inte kalla mig fotograf då jag egentligen inte har koll på vad jag gör (det hade iof inte Henri Cartier-Bresson heller), men lik förbannat är det fotot som är grunden till hela den färdiga produkten, vi är alla konstnärer, ett rå-foto eller hanterad eller retuscherad bild, det är ändå konst, på nått sätt.

Har fotot inget journalistiskt värde, där rådande omständighet skall återges… gör vad fasen du vill med bilden då  =)… bara den blir som du vill att den ska vara…

 

-“mina ögon ser nått du inte ser, vänta lite så skall jag visa dig…”